De nieuwe wijk Weiburg ligt naast het trein- en busstation van Harderwijk. Er ligt een P&R terrein en een bewaakte fietsenstalling. Er lopen verschillende voet- en fietsroutes door het gebied. Voor de aansluiting op de bestaande wegen maken we gebruik van de bestaande Beemd. De Beemd is nu de route om het station en het P+R terrein te bereiken. Dat blijft in de toekomst ook zo. Er wordt een tweede ontsluiting gemaakt bij de rotonde van de Westermeenweg en de Weiburglaan.
Het Westeinde wordt een levendige stadsstraat waar voetgangers, fietsers en automobilisten de beschikbare ruimte met elkaar delen. En rekening houden met elkaar. Het ontwerp van de stadsstraat is daarop gericht. De scherpe bocht vlakken we af.
Samen in gesprek over parkeren en verkeersveiligheid in en rond Weiburg
In de eerste maanden van 2025 organiseerden we participatiebijeenkomsten over het thema mobiliteit. Bekijk het participatieverslag (pdf, 2 MB) en de getoonde panelen (pdf, 26 MB). Tijdens deze bijeenkomsten zijn de onderwerpen verkeer, parkeren en deelmobiliteit gepresenteerd en besproken. Hierin gaven we aan dat er regels gemaakt moeten worden over parkeren in de nieuwe wijk. En ook voor de wijken die daar omheen liggen. Zo zorgen we er onder andere voor dat er genoeg parkeerplekken zijn voor bewoners. We houden de buurt zo verkeersveilig en leefbaar.
Met deze regels wil de gemeente ook voorkomen dat bewoners en bezoekers van de wijk Weiburg buiten de wijk parkeren en zo de parkeerplekken van de bewoners van omliggende wijken bezet houden. Dat wordt parkeerregulering genoemd.
Welke vormen van parkeerregulering zijn er:
- Betaald parkeren: U moet betalen als u uw auto parkeert.
- Parkeervergunningen: Alleen mensen met een parkeervergunning mogen in bepaalde gebieden parkeren. Dit is vaak voor bewoners.
- Blauwe zones: U mag hier maar een korte tijd parkeren met een parkeerschijf. Dit is vaak in winkelgebieden.
Tijdens de verschillende bijeenkomsten werd duidelijk dat bewoners van omliggende wijken hierdoor zijn verrast en hier tegen zijn zolang niet duidelijk is onder welke voorwaarden en condities dit geldt en wat hiervan de effecten op langere termijn zijn.
Parkeerberekening project Nieuw Weiburg
We hebben berekend hoeveel parkeerplaatsen passend zijn voor het nieuwe plan. Daarbij hebben we rekening gehouden met verschillende factoren. Voorbeelden zijn het werkelijke autobezit van vergelijkbare woningen in de omgeving van het station, de gunstige ligging van het gebied nabij het station en het aanbieden van deelauto’s. We gaan ervan uit dat als de nieuwe wijk helemaal klaar is er voldoende parkeerplaatsen zijn voor iedereen (bewoners, bezoekers en medewerkers van de andere functies).
Heroverwegen van de parkeerplannen?
De zorg die geuit is over de invoering van parkeerregulering heeft ertoe geleid om opnieuw naar de plannen voor parkeren bij het project Nieuw Weiburg te kijken. In het plan voor de nieuwe wijk Weiburg zorgen we ervoor dat er genoeg parkeerplekken komen binnen het project zelf. De verwachting is dat er in de komende 8 á 10 jaar geen parkeerregulering nodig is in de omliggende woonwijken. De bouw van de nieuwe wijk Weiburg gebeurt in fases en zal ongeveer 10 jaar in beslag nemen. De start van de bouw verwachten we op zijn vroegst vanaf medio 2027. Vooral in het begin is er genoeg ruimte om, deels tijdelijke, parkeerplaatsen te maken voor de nieuwe bewoners. Binnen de nieuwe wijk zal naar verloop van tijd een vorm van parkeerregulering worden toegepast.
Wat gebeurt er in de toekomst?
Als er over langere tijd toch ‘parkeeroverlast’ ontstaat in de omliggende buurt(en), dan kijken we opnieuw naar de situatie. We houden dit goed in de gaten. Als het nodig is, voeren we in de omliggende wijken alsnog parkeerregulering in op een loopafstand van ongeveer 300 meter. Op dat moment bepalen we welke vorm van parkeerregulering het beste is (betaald parkeren, parkeervergunningen of een mix). Dat geldt ook voor de regels/voorwaarden waaronder bewoners en andere doelgroepen in aanmerking komen voor een parkeervergunning, het maximale aantal vergunningen en de kosten hiervoor. Dat staat nog niet vast. Als parkeerregulering nodig is, dan informeren wij u hier tijdig over en gaan we hierover met u in gesprek.